Red je slechtste medewerker

In dit artikel van Jeff Haden in de Inc. spreekt hij over 5 dingen die een uitzonderlijk leider onderscheidt van gewone leiders. 5 Qualities of Remarkable Bosses.

 

1. Ontwikkel al je medewerkers.
2. Pak problemen direct aan.
3. Red je slechtste medewerker.
4. Dien anderen, niet jezelf.
5. Vergeet nooit waar je vandaan komt.

Allemaal prachtige waarheden. Red je slechtste medewerker triggert mij om dieper op in te gaan.

Iedere organisatie heeft een slechtste medewerker. Iemand die een keer gruwelijk gefaald heeft op een taak. Iemand die publiekelijk de controle verloor en uit zijn dak ging. Iemand die door de rest van de organisatie, en misschien ook door jou, als leider, gezien wordt als een loser.

Wat deze medewerker ook doet, het is bijna onmogelijk om het weer goed te doen. Collega’s bekijken hem door een zwarte bril en zoeken, onbewust, de bevestiging van zijn “loserschap”. Zie je wel, hij kan er tóch niets van. Hij is de zondebok, de rotte appel.

Jeff Haden pleit dat jij als leider je in moet zetten deze medewerker te redden. Voordat je hem ontslaat, moet je er alles aan doen deze medewerker te “rehabiliteren”. Dit is voor de medewerker alléén namelijk te groot. Maar niet voor jou! Met jouw steun en hulp heeft hij een kans.

Niet door je standaard te verlagen! Door te coachen en begeleiden help je hem te groeien naar jouw standaard. Door je vertrouwen uit te spreken, laat je zijn zelfvertrouwen weer groeien en verander je de perceptie van de organisatie. Als jij het nog ziet zitten, zal de organisatie ook milder oordelen.

Ook al is de kans van slagen zeker geen 100%, de inzet zélf is al beloning genoeg, zegt Jeff. Als het wél lukt, hebt je een trouwe medewerker voor het leven.

Maar er zijn meer redenen om je slechtste medewerker te redden!

Je straalt uit dat je om je mensen geeft. Dat je bereid bent die extra stap te zetten voor de mensen die iedere dag voor je werken. Dit maakt jouw organisatie een fijne plek om te werken: a great place to work! Recruitment van goed personeel zal makkelijker worden.

Het straalt af op de andere medewerkers. Als jij iedereen altijd met respect behandelt, zullen zij dat ook doen. Oók je klanten! Dit zal je uitstraling naar je klanten ten goede komen. Dus ook commercieel is dit een goede keuze.

De rotte appel, de zondebok, heeft ook een functie voor de andere collega’s. Door over hem te klagen, hoeven zij niet naar zichzelf te kijken. Als je zomaar afscheid neemt van de slechtste medewerker zal de volgende zondebok de lege plek opvullen. De organisatie zal op zoek gaan naar een volgende rotte appel om over te klagen. Alléén door het hele fenomeen rotte appel op te lossen, kan je dat voorkomen. Voorkom een volgende slechtste medewerker!

Dus, Liefdevol Leider, zet je in voor je slechtste medewerker en pluk daar alle vruchten van.

Abigael Verspoort – Programmamanager I Trainer I Coach bij Ludens Talentontwikkeling

  • Een gewoonte kan je niet uit het raam gooien, je moet ze stap voor stap van de trap leiden - Mark Twain
  • Geef zelf vorm aan je leven; doe dingen niet omdat het zo hoort.
  • Verbinding maken met je kern en van daaruit creëren is zowel voor jou als je omgeving het beste dat je te bieden hebt.
  • Als je doet wat je leuk vindt en waarin je gelooft, hoef je nooit meer te werken.
  • Spelende kinderen zijn nieuwsgierig, avontuurlijk en veerkrachtig en hebben het vermogen tot verrassende inzichten te komen. Dat vermogen is er nog steeds, in ieder van ons.
  • Verbinding maken met je kern en van daaruit creëren is zowel voor jou als je omgeving het beste dat je te bieden hebt.
  • Als je doet wat je leuk vindt en waarin je gelooft, hoef je nooit meer te werken.
  • De meest inspirerende leiders zijn niet bewust bezig om te inspireren.
    Ze doen gewoon dat waar hun hart ligt, waar ze in geloven
    - Lenette Schuijt